Конспект уроку з історії України у 8-му класі на тему: «Гетьманщина наприкінці Х\/ІІ- на початку Х\/ІІІ століття»

11.01.2018   Administrator   Категорія: Із досвіду роботи

Вчителя історії

Бакан Т.С.

Тернопіль – 2016

Тема. Гетьманщина наприкінці Х\/ІІ – на початку Х\/ІІІ ст..

Мета: охарактеризувати становище Гетьманщини наприкінці Х\/ІІ – на початку Х\/ІІІ ст.., початок гетьманування І. Мазепи, особливості його внутрішньої та зовнішньої політики, культурно – просвітницької діяльності; дати характеристику Мазепі як людині, як політику; розвивати в учнів вміння на основі аналізу джерел інформації характеризувати історичного діяча, пояснювати значення його діяльності, робити висновки, висловлювати власну точку зору; на прикладах діяльності І. Мазепи виховувати в учнів почуття патріотизму, любові до рідної землі, її історії, відданості своїй справі; формувати громадянську компетентність.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань з використанням ІКТ.

Обладнання: ноутбук, мультимедійний проектор, презентація, уривок з вірша «Дума» І. Мазепи, підручник, виставка книг про І. Мазепу.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів

Евристична бесіда:

  1. Як називається період в історії України, який розпочався в другій половині Х\/ІІ ст.?
  2. Чим характеризується період Руїни?
  3. Назвіть гетьманів, діяльність яких припадає на цей період.
  4. Коли було укладено «Вічний мир»? Між якими державами? Яким був його зміст?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. «Вічний мир» суттєво ускладнив становище лівобережного гетьмана І. Самойловича. До того ж сам гетьман у цей час зробив чимало помилок, які підірвали його авторитет. Користолюбство Самойловича, самовладдя, призначення на посади полковників близьких родичів, підпорядкування Української православної церкви Московському патріархові призвели до старшинської змови, яка закінчилася арештом і засланням Самойловича до Сибіру. Про те, як розвивались події далі і хто прийшов до влади ми з'ясуємо на сьогоднішньому уроці.

ІІІ. Вивчення нової теми (супроводжується показом презентації)

  1. Після арешту і заслання І. Самойловича козацька рада, що відбулась 25 червня 1687 р. на річці Коломак мала обрати нового гетьмана. Найпопулярнішою особою серед старшини був генеральний осавул І. Мазепа. На той час йому було 50 р., він мав значний політичний і військовий досвід.

Виступ учня з історичною довідкою про І. Мазепу.

Перегляд 17 серії фільму «Історія українських земель».

Обговорення питань:

  • дата і місце народження І. Мазепи;
  • початок кар’єри;
  • полон;
  • відносини з московським царем.
  • Вибір нового гетьмана, за звичаєм, супроводжувався підписанням договірних статтей. Коломацькі статті, підписані І. Мазепою та воєводою В. Голіциним, складалися з 22 пунктів. За основу були взяті Глухівські статті (1669 р., Д. Многогрішний), але і додано ряд нових статтей.

Перегляд слайду «Коломацькі статті», аналіз змісту.

Це був значний удар по українській державності, і тільки завдяки політичним здібностям нового гетьмана І. Мазепи багато пунктів не було реалізовано.

Самостійна робота з підручником.

Завдання учням І групи: опрацювати пункт «Початок гетьманства» і назвати заходи І. Мазепи на початку правління.

Завдання учням ІІ групи: опрацювати пункти «Внутрішня політика» і «Старшинська опозиція», назвати особливості внутрішньої політики Мазепи;

Завдання учням ІІІ групи: опрацювати пункт «Відносини із Запорожжям  і Правобережною Україною» та охарактеризувати ці відносини.

Обговорення. Перегляд слайдів про «мазепинське бароко».

І\/. Узагальнення та систематизація знань

Учні систематизують вивчений на уроці матеріал, називаючи особливості внутрішньої та зовнішньої політики І. Мазепи. Після цього для самоперевірки переглядають відповідні слайди презентації, з допомогою вчителя аналізують уривок вірша «Дума» І. Мазепи.

\/. Підсумки уроку. Оцінювання учнів.

  1. Отож, ми розпочали вивчати нову тему: «Українські землі наприкінці Х\/ІІ – в першій половині Х\/ІІІ ст..», розглянувши початок гетьманування І. Мазепи – постаті неоднозначної, суперечливої, добре знаної далеко за межами нашої України.

\/І. Домашнє завдання: вивчити §29; на підставі документа (с. 228 -229) скласти характеристику І. Мазепи як державного діяча.

 

 

    Бакан Т. С.

 

Коментарі 0

Ви не увійшли в систему! Вхід
ХАРЧУВАННЯ
ІНФОРМАЦІЯ ПРО НАДХОДЖЕННЯ І ВИКОРИСТАННЯ ПУБЛІЧНИХ КОШТІВ
Фінансові звіти
Бухгалтерія
Державні закупівлі
ПРОЗОРІСТЬ ТА ІНФОРМАЦІЙНА ВІДКРИТІСТЬ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
Статут закладу освіти
Ліцензії на провадження освітньої діяльності
Структура та органи управління закладом освіти
Кадровий склад закладу освіти згідно з ліцензійними умовами
Освітні програми, що реалізуються в закладі
Територія обслуговування, закріплена за закладом освіти його засновником
Фактична кількість учнів закладу
Мова освітнього процесу
Наявність вакантних посад
Матеріально технічне забезпечення закладу
Річний звіт про діяльність закладу
Умови доступності закладу для навчання осіб з особливими освітніми потребами
Інформація про надходження й використання публічних коштів
Правила прийому до закладу освіти
Результати навчання
РОЗГЛЯД ЗВЕРНЕНЬ ГРОМАДЯН
ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Правила поведінки здобувачів освіти
Пам'ятка для учителів
Правила для батьків

Авторизація

Погода
Загальні новини