Інклюзивне навчання
ІНКЛЮЗІЯ
Інклюзія— процес включення всіх громадян у соціумі. І насамперед тих, що мають труднощі у фізичному чи розумовому розвитку. Він передбачає розробку і застосування тих методів, які зможуть дозволити кожній людині рівноправно брати участь суспільному житті.
Інклюзія — це процес реального включення осіб з особливими потребами в активне суспільне життя.
Інклюзивне навчання – це комплексний процес забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітям з особливими освітніми потребами шляхом організації їх навчання у загальноосвітніх навчальних, з урахуванням індивідуальних особливостей таких дітей»
Метою інклюзії є створення умов для особистісного розвитку дітей із особливими потребами, формування освітньо-розвивального середовища для них. Тобто у інклюзивній школі не дитина підлаштовується до вимог освіти, а система навчання змінюється заради дитини. Такий підхід виключає будь-яку дискримінацію й забезпечує доступ до школи усім дітям. Інклюзивне навчання означає, що всі учні можуть навчатися в школах за місцем проживання, в загальноосвітніх класах, в яких в разі необхідності їм буде надаватися підтримка, щоб всі учні без виключення навчалися і проводили час разом.
Інклюзивна освіта дозволяє:
— Розвивати індивідуальні сильні сторони і таланти дитини.
— Приймати всіх дітей без виключення в загальноосвітню шкільну систему і суспільство.
— Працювати над досягненням індивідуальної мети беручи участь в житті громади та їхнього класу.
— Залучати батьків в процес навчання і життя школи.
— Розвивати культуру поваги і належності до школи. Мати можливість навчатися і поважати різні здібності інших.
— Створювати дружні стосунки з іншими дітьми
— Позитивно впливати на школу, громаду та поважати різноманіття та включення на більш широкому рівні.
ПЕРЕВАГИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ:
Діти навчаються разом у звичайній школі.
Поліпшується моторний, мовний, соціальний, емоційний розвиток дитини.
Діти отримують можливість жити разом з батьками.
Оволодіння новими вміннями та навичками відбувається функціонально.
Навчання проводиться з орієнтацією на здібності та інтереси дітей.
У дітей є можливість для налагодження дружніх стосунків з ровесниками.
Діти з особливими потребами отримують ефективну освіту, щоб жити повноцінним життям.
Переваги для дітей без особливих потреб:
вчаться природно сприймати і толерантно ставитися до людських відмінностей;
вчаться налагоджувати й підтримувати дружні стосунки з людьми, які відрізняються від них;
вчаться співробітництву;
вчаться поводитися нестандартним чином, бути винахідливими, а також співчувати іншим.
Переваги для родин:
Батьки отримують інформацію про типовий і атиповий розвиток дітей.
Родини одержують підтримку з боку інших батьків.
Батьки беруть активну участь у визначенні навчальних цілей і завдань для дітей.
Всі батьки стають частиною шкільної спільноти.
Переваги для вчителів та інших фахівців:
Вчителі інклюзивних класів краще розуміють індивідуальні особливості учнів.
Вчителі оволодівають різноманітними педагогічними методиками, що допомагає їм ефективно сприяти розвиткові дітей з урахуванням їхньої індивідуальності.
Спеціалісти (медики, педагоги спеціального профілю, інші фахівці) навчаються працювати в команді.
Кожна дитина з особливими освітніми потребами має право навчатися у школі за місцем проживання на інклюзивному навчанні. Для цього потрібне лише бажання батьків.
Освітнє середовище для учнів з ООП включає:
психолого-педагогічні послуги;
корекційно-розвиткові послуги (лікувальна фізкультура, корекційно-розвиткові заняття);
створення безбар’єрного освітнього простору;
психолого-педагогічний супровід та розробку індивідуальної програми розвитку для кожної особи з ООП особисто;
гармонійний розвиток осіб з особливими освітніми потребами.
У 2022-2023 навчальному році у ТНВКШЕЛ №9 ім. І.Блажкевич відкрито 4 інклюзивних класи.