ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА:
26.10.2022 Administrator Категорія: Психологічна служба
ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА: ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ОБ’ЄКТУ, ЕТАПІВ І ПСИХОЛОГІЧНИХ ЗАХОДІВ
Перша психологічна допомога – це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної психологічної допомоги людям, які зазнали впливу значних стресорів. Її надання не передбачає значної професійної підготовки, достатньо педагогічних знань, отриманих в межах загальноосвітнього психологічного інформування, і природної здатності проявляти співчуття, людяність. Важливою характеристикою першої психологічної допомоги є її простота. Потреба у першій психологічній допомозі залежить від глибини впливу події на людину. Ступінь впливу зазвичай визначається як незначний, помірний, тяжкий. У більшості випадків перша психологічна допомога надається під час тяжкого впливу психотравмуючої події на особу. Саме оцінка поведінки постраждалого є вирішальною для прийняття рішення про надання першої психологічної допомоги. З цієї точки зору важливим є оцінка станів.
Перша психологічна допомога (далі - ППД) визначає гуманні, підтримуючі заходи реагування на страждання особи, яка може потребувати підтримки.
ППД включає такі елементи:
- ненав’язливе надання практичної допомоги та підтримки;
- оцінювання потреб і проблем;
- надання допомоги в задоволенні базових потреб (наприклад: їжа, вода,
- інформація);
- слухання людей, не примушуючи їх говорити;
- розрада та заспокоєння людей;
- надання допомоги в отриманні інформації, встановленні зв’язку із службами та структурами соціальної підтримки;
- захист людини від подальшої шкоди.
Завдання ППД:
- формувати відчуття безпеки, зв’язку з іншими людьми, спокою і надії;
- сприяти доступу до соціальної, фізичної та емоційної підтримки;
- зміцнювати віру в можливість допомогти собі та оточуючим.
Під час надання ППД необхідно:
- знайти для розмови тихе місце, де ніщо не відволікатиме;
- поважати конфіденційність і не розголошувати повідомлені особисті відомості;
- бути поруч із людиною, але дотримуватися необхідної дистанції з урахуванням її віку, статі та культури (якщо потрібно обняти, то обов’язково спитати дозволу);
- показувати зацікавленість, наприклад, киваючи головою чи вимовляючи короткі підтверджувальні репліки;
- бути терплячим і спокійним;
- надавати фактичну інформацію, чесно говорити про свої знання: «Я не знаю, але спробую для вас дізнатися»;
- надавати інформацію зрозумілою мовою, простими словами;
- висловлювати співпереживання людям, які говорять вам про свої почуття, перенесену втрату чи важливі події (втрата будинку, смерть близької людини тощо);
- надати людині можливість помовчати.
Під час надання ППД заборонено:
- змушувати людину розповідати про те, що з нею відбулося;
- перебивати і квапити співрозмовника (наприклад, дивитися на годинник, говорити занадто швидко);
- торкатися до людини, якщо немає впевненості про те, чи прийнято це в її культурному середовищі;
- давати оцінку тому, що людина зробила чи не зробила, або її емоціям;
- вигадувати того, чого не знаєте;
- використовувати специфічні терміни;
- давати обіцянки;
- переказувати співрозмовнику оповідання, почуті від інших;
- розповідати про свої власні труднощі;
- думати і діяти так, немов зобов’язані вирішити за іншого всі його проблеми;
- позбавляти людину віри у власні сили і здатність самій подбати про себе;
- описувати людей, використовуючи негативні епітети (наприклад, називати їх «божевільними»).
Основи психологічної комунікації:
- пам’ятати і розуміти, що в цьому стані людина є дуже схильною до навіювання та впливу, тому будь-яке слово може спричинити реакцію як миттєву, так і відстрочену;
- використовувати принцип «приєднання і ведення»: якщо людина сидить, фахівець також сідає; якщо потерпілий рухається – активна психомоторна реакція, то фахівець, «приєднуючись», також починає рухатись, поступово сповільнюючи темп;
- бути «активною силою», яка повертає людину до ситуації «тут і зараз»;
- використовувати фрази-інтервенції чітко, коротко, впевнено. Нести посил: «Я з Вами, Ви не один. Я можу Вам допомогти»;
- обов’язково представитися: «Я (ім’я)»;
- сфокусувати потерпілого перш за все на фізичних відчуттях, наприклад:
- взяти за руку та попросити потиснути вашу руку (спитавши дозволу). Цим фахівець сприяє поверненню до людини відчуття контролю й активізує здатність
- відчувати своє тіло;
- використовувати техніку «Три так» для встановлення ефективного контакту: поставити послідовно три прості запитання, на які людина з великою ймовірністю відповідатиме «так»;
- поставити питання, що передбачає вибір, або попросити про щось, що людина здатна виконати, наприклад: налити в стакан води для себе, спитати, що вона хоче випити (чай чи каву), розповісти, куди вона піде, як тільки відчує себе краще;
- уникати конфронтації, підтримувати будь-які позитивні зміни в поведінці потерпілої людини, заохочуючи словами і жестами;
- зосередитися на досвіді потерпілої людини в подоланні стресових ситуацій,
- закінчуючи первинну інтервенцію. Звернутися до того, як у минулому вона
- долала стреси, що саме допомогло їй справлятися;
- надати інформацію про можливі стани після травматичної події, контакти
- фахівців, до яких людина може звернутися в разі потреби.
Перша ментальна допомога в стресовій ситуації за Моше Фархі
Р – разом, обов’язково бути поряд. Під час травмуючої ситуації людина відчуває себе самотньою і безпомічною. Важливо повернути її до відчуття того,
що «ми разом, ти не один».
І – ініціатива, підтримка ефективних дій. Наш перший порив – заспокоювати людину, яка страждає від тривоги. Цього не варто робити. Замість
цього слід спонукати до активних самостійних дій, щоб відновити в людини відчуття контролю.
З – запитання, які спонукають до роздумів. Канал спілкування з постраждалими від тривоги в час інциденту повинен бути ментальним, раціональним, ні в якому разі емоційним. Потрібні запитання, які вимагають активувати думки, а не емоції. Не варто говорити «Це нормально – бути наляканим, схвильованим». Варто говорити «Порахуй і скажи, скільки людей/машин/стільців зараз навколо тебе?» або «Де знаходиться найближче до тебе захищений простір?».
У – усвідомлення ситуації. Дуже важливо розповісти людині, яка постраждала, що було до ситуації, і що було після пережитої ситуації. Важливо підкреслити: ця ситуація вже завершилася.
Електронні канали консультування:
Електронна пошта – [email protected]
Telegram – NHL116123
Messenger – lastradaukraine
Skype – lastrada-ukraine
Методичні матеріали
Назва посібника Посилання
1. Перша психологічна допомога : посібник для працівників на
місцях. — Київ : Унів. видав ПУЛЬСАРИ, 2017. — 64 с. :
http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44615/9786176150787-ukr.pdf?sequence=72
2. Навчально-методичний посібник «Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект». – [Навч.- метод.посібник] / К.: ФОП Стеценко В.В. – 2016 .
http://old.la-strada.org.ua/ucp_mod_library_showcategory_65.html
3. Електронний курс «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе http://course.la-strada.org.ua/story_html5.html
Запобігання та протидія домашнього насильства: діяльність закладів освіти. Навчально-методичний посябник/Андрєєнкова В.Л., Байдик В.В., Войцях Т.В.,
Калашник О.А. та ін. – К.: ФОП Нічого С.О. – 2020. – 196с https://la-strada.org.ua/download/zapobigannya-ta-protydiya-proyavam-nasylstva-diyalnist-zakladiv-osvity-navchalno-metodychnyj-posibnyk
5. Комплект освітніх програм «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації». – К.: – 2018.
6. Навчальний відеоролик «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Медіація однолітків» https://www.youtube.com/watch?v=TqkbmYA0suI
7. Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід. Методичний посібник. / Андрєєнкова В.Л., Мельничук В.О., Калашник О.А. – К.: ТОВ «Агентство «Україна», 2019. – 132 с. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/2019-11-25-protydiy-bullingy.pdf
8. Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям з дітьми в період військового конфлікту : навчально-методичний посібник. – К. : Агентство «Україна». – 2015. – 96 с.
9. Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період : метод. рек. / Н.П. Бочкор, Є.В. Дубровська, О.В.Залеська та ін. – Київ: МЖПЦ «Ла Страда- Україна», 2014. – 84 c.
10. Соціально-педагогічні основи захисту прав людини, протидії торгівлі людьми та експлуатації дітей: навч.- метод. посіб. / За заг. ред. К.Б. Левченко, Л.Г. Ковальчук. – 2- ге вид., доповн. і переробл. – ТОВ «Агентство «Україна». – К.: 2016. – 368 с.
11. Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний- рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти. – К.: ФОП Нічога С.О.. – 2018. – 174 с.
12. Всесвітня організація охорони здоров'я. (2021). Важливі навички в періоди стресу: iлюстроване керівництво. Європейський регіональний офіс Всесвітньої організації охорони здоров’я. 126 с.
https://app.mhpss.net/?get=245/psycholog
13. Перша психологічна допомога: посібник фасилітатора з орієнтації працівників на місцях. — Київ : Унів. вид-во ПУЛЬСАРИ, 2017. — 104 с. : іл.
https://app.mhpss.net/?get=245/psycholog
Інформація про психологічну допомогу в умовах війни обласних центрів психологічної служби
1. Вінницька область
2. Волинська область
http://vippo.org.ua/index.php?pagename=socipcuhrob https://www.facebook.com/photo/?fbid=471405725026270&set=a.471405685026274
3. Дніпропетровська область
http://centrpsiholog.blogspot.com/p/blog-page_26.html https://www.facebook.com/groups/1054674471254317/?ref=share (мережаFacedook)
4. Донецька область
https://www.facebook.com/groups/273346713875356 (мережаFacedook)
5. Житомирська область
https://www.zippo.net.ua/index.php?page_id=565
https://www.facebook.com/groups/486767898507502/?ref=share
6. Закарпатська область
7. Запорізька область
https://centrpsiholog.blogspot.com/p/blog-page_26.html
8. Івано-Франківська область
https://www.ippo.if.ua/predmety/ocppsr/index.php?r=site/index
9. Київська область
http://bilatserkva-cppsvr.kiev.sch.in.ua/krizove_reaguvannya/
https://www.facebook.com/people/Kafedra-Pedagogy/100079501664864/
10. Кіровоградська область
11. Луганська область
12. Львівська область
http://loippo.lviv.ua/news/List-vchitel-v--tal-yskoi--stor-i-do-ukrainskih-koleg-publication/
13. Миколаївська область
https://moippo.mk.ua/novyny/plyve-kacha-i-anhely-letiat/#more-5862
14. Одеська область
https://ppko.odessaedu.net/ https://www.facebook.com/946471355557467/posts/1811977629006831/ (мережаFacedook)
15. Полтавська область
http://pano.pl.ua/pidrozdily/tsentr-praktychnoi-psykholohii-i-sotsialnoi-roboty
https://www.facebook.com/poippo (мережаFacedook)
16. Рівненська область
http://rosvita.rv.ua/2013-09-10-06-10-48.html
17. Сумська область
http://nmcps.sumy.sch.in.ua/informaciya_pro_zaklad/
КЗ Сумський ОІППО
18. Тернопільська область
https://tokippo-psychological-help.blogspot.com/
19. Харківська область
https://edu-post-diploma.kharkov.ua/?page_id=9458 https://edu-post-diploma.kharkov.ua/?page_id=9458 (мережаFacedook)
20. Херсонська область
http://psyslujba.ucoz.ua/?fbclid=IwAR1pHc0Y7i9xsKcbatSGW_Dwv7HOqMSwo1SVyTJvOOCrsK5dgcSEeStkhoE
http://psyslujba.ucoz.ua/forum/2-4-1
21. Хмельницька область
https://sites.google.com/site/hmelnocppsr/%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B3%D1%83-%D1%84%D0%B0%D1%85%D1%96%D0%B2%D1%86%D1%8F%D0%BC-%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97-%D1%81%D0%BB%D1%83%D0%B6%D0%B1%D0%B8 /на-допомогу-фахівцям-психологічної- служби
22. Черкаська область
https://choippo.edu.ua/?page_id=90
https://www.facebook.com/groups/1310246369325912/?ref=share (мережаFacedook)
23. Чернігівська область
https://choippo.edu.ua/?page_id=90
https://www.facebook.com/groups/659729744226722/?ref=share (мережаFacedook)
24. Чернівецька область
https://www.facebook.com/groups/659729744226722/?ref=share
25. м. Київ
НМЦ практичноїпсихології і соціальноїроботиІнститутупіслядипломноїосвітиКиївськогоуніверситетуімені
https://www.facebook.com/groups/124176988169440 (мережаFacedook)
https://t.me/%2B6r8_saa8QK1lNTky група підтримки у телеграмі
27. Українськийнауково-методичний центр практичноїпсихології і соціальноїроботи НАПН
Україниhttps: https://psyua.com.ua/
https://www.facebook.com/UNMCPPSR (мережаFacedook)
Коментарі 0