ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА:

26.10.2022   Administrator   Категорія: Психологічна служба

ПЕРША ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА: ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ОБ’ЄКТУ, ЕТАПІВ І ПСИХОЛОГІЧНИХ ЗАХОДІВ

Перша психологічна допомога – це сукупність заходів загальнолюдської підтримки та практичної психологічної допомоги людям, які зазнали впливу значних стресорів. Її надання не передбачає значної професійної підготовки, достатньо педагогічних знань, отриманих в межах загальноосвітнього психологічного інформування, і природної здатності проявляти співчуття, людяність. Важливою характеристикою першої психологічної допомоги є її простота. Потреба у першій психологічній допомозі залежить від глибини впливу події на людину. Ступінь впливу зазвичай визначається як незначний, помірний, тяжкий. У більшості випадків перша психологічна допомога надається  під час тяжкого впливу психотравмуючої події на особу. Саме оцінка поведінки постраждалого є вирішальною для прийняття рішення про надання першої  психологічної допомоги. З цієї точки зору важливим є оцінка станів.

Перша психологічна допомога (далі - ППД) визначає гуманні, підтримуючі заходи реагування на страждання особи, яка може потребувати підтримки.

ППД включає такі елементи:

  • ненав’язливе надання практичної допомоги та підтримки;
  • оцінювання потреб і проблем;
  • надання допомоги в задоволенні базових потреб (наприклад: їжа, вода,
  • інформація);
  • слухання людей, не примушуючи їх говорити;
  • розрада та заспокоєння людей;
  • надання допомоги в отриманні інформації, встановленні зв’язку із службами та структурами соціальної підтримки;
  • захист людини від подальшої шкоди.

Завдання ППД:

  • формувати відчуття безпеки, зв’язку з іншими людьми, спокою і надії;
  • сприяти доступу до соціальної, фізичної та емоційної підтримки;
  • зміцнювати віру в можливість допомогти собі та оточуючим.

Під час надання ППД необхідно:

  • знайти для розмови тихе місце, де ніщо не відволікатиме;
  • поважати конфіденційність і не розголошувати повідомлені особисті відомості;
  • бути поруч із людиною, але дотримуватися необхідної дистанції з урахуванням її віку, статі та культури (якщо потрібно обняти, то обов’язково спитати дозволу);
  • показувати зацікавленість, наприклад, киваючи головою чи вимовляючи короткі підтверджувальні репліки;
  • бути терплячим і спокійним;
  • надавати фактичну інформацію, чесно говорити про свої знання: «Я не знаю, але спробую для вас дізнатися»;
  • надавати інформацію зрозумілою мовою, простими словами;
  • висловлювати співпереживання людям, які говорять вам про свої почуття, перенесену втрату чи важливі події (втрата будинку, смерть близької людини тощо);
  • надати людині можливість помовчати.

Під час надання ППД заборонено:

  • змушувати людину розповідати про те, що з нею відбулося;
  • перебивати і квапити співрозмовника (наприклад, дивитися на годинник, говорити занадто швидко);
  • торкатися до людини, якщо немає впевненості про те, чи прийнято це в її культурному середовищі;
  • давати оцінку тому, що людина зробила чи не зробила, або її емоціям;
  • вигадувати того, чого не знаєте;
  • використовувати специфічні терміни;
  • давати обіцянки;
  • переказувати співрозмовнику оповідання, почуті від інших;
  • розповідати про свої власні труднощі;
  • думати і діяти так, немов зобов’язані вирішити за іншого всі його проблеми;
  • позбавляти людину віри у власні сили і здатність самій подбати про себе;
  • описувати людей, використовуючи негативні епітети (наприклад, називати їх «божевільними»).

Основи психологічної комунікації:

  • пам’ятати і розуміти, що в цьому стані людина є дуже схильною до навіювання та впливу, тому будь-яке слово може спричинити реакцію як миттєву, так і відстрочену;
  • використовувати принцип «приєднання і ведення»: якщо людина сидить, фахівець також сідає; якщо потерпілий рухається – активна психомоторна реакція, то фахівець, «приєднуючись», також починає рухатись, поступово сповільнюючи темп;
  • бути «активною силою», яка повертає людину до ситуації «тут і зараз»;
  • використовувати фрази-інтервенції чітко, коротко, впевнено. Нести посил: «Я з Вами, Ви не один. Я можу Вам допомогти»;
  • обов’язково представитися: «Я (ім’я)»;
  • сфокусувати потерпілого перш за все на фізичних відчуттях, наприклад:
  • взяти за руку та попросити потиснути вашу руку (спитавши дозволу). Цим фахівець сприяє поверненню до людини відчуття контролю й активізує здатність
  • відчувати своє тіло;
  • використовувати техніку «Три так» для встановлення ефективного контакту: поставити послідовно три прості запитання, на які людина з великою ймовірністю відповідатиме «так»;
  • поставити питання, що передбачає вибір, або попросити про щось, що людина здатна виконати, наприклад: налити в стакан води для себе, спитати, що вона хоче випити (чай чи каву), розповісти, куди вона піде, як тільки відчує себе краще;
  • уникати конфронтації, підтримувати будь-які позитивні зміни в поведінці потерпілої людини, заохочуючи словами і жестами;
  • зосередитися на досвіді потерпілої людини в подоланні стресових ситуацій,
  • закінчуючи первинну інтервенцію. Звернутися до того, як у минулому вона
  • долала стреси, що саме допомогло їй справлятися;
  • надати інформацію про можливі стани після травматичної події, контакти
  • фахівців, до яких людина може звернутися в разі потреби. 

Перша ментальна допомога в стресовій ситуації за Моше Фархі

Р – разом, обов’язково бути поряд. Під час травмуючої ситуації людина відчуває себе самотньою і безпомічною. Важливо повернути її до відчуття того,

що «ми разом, ти не один».

І – ініціатива, підтримка ефективних дій. Наш перший порив – заспокоювати людину, яка страждає від тривоги. Цього не варто робити. Замість

цього слід спонукати до активних самостійних дій, щоб відновити в людини відчуття контролю.

З – запитання, які спонукають до роздумів. Канал спілкування з постраждалими від тривоги в час інциденту повинен бути ментальним, раціональним, ні в якому разі емоційним. Потрібні запитання, які вимагають активувати думки, а не емоції. Не варто говорити «Це нормально – бути наляканим, схвильованим». Варто говорити «Порахуй і скажи, скільки людей/машин/стільців зараз навколо тебе?» або «Де знаходиться найближче до тебе захищений простір?».

У – усвідомлення ситуації. Дуже важливо розповісти людині, яка постраждала, що було до ситуації, і що було після пережитої ситуації. Важливо підкреслити: ця ситуація вже завершилася.

 

Електронні канали консультування:

Електронна пошта – [email protected]

Telegram – NHL116123

Messenger – lastradaukraine

Skype – lastrada-ukraine

Методичні матеріали

 Назва посібника Посилання

1. Перша психологічна допомога : посібник для працівників на

місцях. — Київ : Унів. видав ПУЛЬСАРИ, 2017. — 64 с. :

http://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/44615/9786176150787-ukr.pdf?sequence=72

2. Навчально-методичний посібник «Розбудова миру. Профілактика і вирішення конфлікту з використанням медіації: соціально-педагогічний аспект». – [Навч.- метод.посібник] / К.: ФОП Стеценко В.В. – 2016 .

http://old.la-strada.org.ua/ucp_mod_library_showcategory_65.html

3. Електронний курс «Вирішую конфлікти та будую мир навколо себе http://course.la-strada.org.ua/story_html5.html

Запобігання та протидія домашнього насильства: діяльність закладів освіти. Навчально-методичний посябник/Андрєєнкова В.Л., Байдик В.В., Войцях Т.В.,

Калашник О.А. та ін. – К.: ФОП Нічого С.О. – 2020. – 196с https://la-strada.org.ua/download/zapobigannya-ta-protydiya-proyavam-nasylstva-diyalnist-zakladiv-osvity-navchalno-metodychnyj-posibnyk

5. Комплект освітніх програм «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Базові навички медіації». – К.: – 2018.

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/1-komplekt-programmediatsiya.pdf

6. Навчальний відеоролик  «Вирішення конфліктів мирним шляхом. Медіація однолітків» https://www.youtube.com/watch?v=TqkbmYA0suI

7. Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід. Методичний посібник. / Андрєєнкова В.Л., Мельничук В.О., Калашник О.А. – К.: ТОВ «Агентство «Україна», 2019. – 132 с. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/2019-11-25-protydiy-bullingy.pdf

8. Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям з дітьми в період військового конфлікту : навчально-методичний посібник. – К. : Агентство «Україна». – 2015. – 96 с.

https://la-strada.org.ua/download/sotsialno-pedagogichna-ta-psyhologichna-dopomoga-simm-z-ditmy-v-period-vijskovogo-konfliktu-v-ukrayini

9. Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у  конфліктний та постконфліктний період : метод. рек. / Н.П. Бочкор, Є.В.   Дубровська, О.В.Залеська та ін. – Київ: МЖПЦ «Ла Страда- Україна», 2014. – 84 c.

https://la-strada.org.ua/download/sotsialno-pedagogichna-ta-psyhologichna-robota-z-ditmy-u-konfliktnyj-ta-postkonfliktnyj-period-metodychni-rekomendatsiyi

10. Соціально-педагогічні основи захисту прав людини, протидії торгівлі людьми та експлуатації дітей: навч.- метод. посіб. / За заг. ред. К.Б. Левченко, Л.Г. Ковальчук. – 2- ге вид., доповн. і переробл. – ТОВ «Агентство «Україна». – К.: 2016. – 368 с.

https://la-strada.org.ua/download/sotsialno-pedagogichni-osnovy-zahystu-prav-lyudyny-protydiyi-torgivli-lyudmy-ta-ekspluatatsiyi-ditej

11. Створення системи служб порозуміння для впровадження медіації за принципом «рівний- рівному/рівна-рівній» та вирішення конфліктів мирним шляхом у закладах освіти. – К.: ФОП Нічога С.О.. – 2018. – 174 с.

https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/protidia-bulingu/porozuminnyala-stradametodposibniksayt.pdf

12. Всесвітня організація охорони здоров'я. (2021). Важливі навички в періоди стресу: iлюстроване керівництво. Європейський регіональний офіс Всесвітньої організації охорони здоров’я. 126 с.

https://app.mhpss.net/?get=245/psycholog 

13. Перша психологічна допомога: посібник фасилітатора з орієнтації працівників на місцях. — Київ : Унів. вид-во ПУЛЬСАРИ, 2017. — 104 с. : іл.

https://app.mhpss.net/?get=245/psycholog

Інформація про психологічну допомогу в умовах війни обласних центрів психологічної служби

1. Вінницька область

https://vinps.vn.ua/?fbclid

2. Волинська область 

http://vippo.org.ua/index.php?pagename=socipcuhrob https://www.facebook.com/photo/?fbid=471405725026270&set=a.471405685026274

3. Дніпропетровська область 

http://centrpsiholog.blogspot.com/p/blog-page_26.html https://www.facebook.com/groups/1054674471254317/?ref=share  (мережаFacedook)

4. Донецька область

https://www.facebook.com/groups/273346713875356  (мережаFacedook)

5. Житомирська область

https://www.zippo.net.ua/index.php?page_id=565

https://sites.google.com/zippo.net.ua/ztpsi/%D0%B3%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%BD%D0%B0-%D1%81%D1%82%D0%BE%D1%80%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B0

https://www.facebook.com/groups/486767898507502/?ref=share  

6. Закарпатська область

https://zakinppo.org.ua/kafedri/kafedra-pedagogiki-ta-psihologii/publikacii-vikladachiv/6904-psihologija-vijni

7. Запорізька область 

https://centrpsiholog.blogspot.com/p/blog-page_26.html

8. Івано-Франківська область

https://www.ippo.if.ua/predmety/ocppsr/index.php?r=site/index  

9. Київська область

http://bilatserkva-cppsvr.kiev.sch.in.ua/krizove_reaguvannya/  

https://www.facebook.com/people/Kafedra-Pedagogy/100079501664864/

10. Кіровоградська область

http://koippo.in.ua/ppsr/

11. Луганська область 

https://loippo.edu.ua/psychological-service/news/6528-persha-psykholohichna-dopomoha-liudiam-iaki-perezhyly-kryzovu-sytuatsiiu

12. Львівська область 

http://loippo.lviv.ua/news/List-vchitel-v--tal-yskoi--stor-i-do-ukrainskih-koleg-publication/

13. Миколаївська область 

https://moippo.mk.ua/novyny/plyve-kacha-i-anhely-letiat/#more-5862

14. Одеська область 

https://ppko.odessaedu.net/ https://www.facebook.com/946471355557467/posts/1811977629006831/   (мережаFacedook)

15. Полтавська область 

http://pano.pl.ua/pidrozdily/tsentr-praktychnoi-psykholohii-i-sotsialnoi-roboty  

https://www.facebook.com/poippo  (мережаFacedook)

16. Рівненська область 

http://rosvita.rv.ua/2013-09-10-06-10-48.html

17. Сумська область

http://nmcps.sumy.sch.in.ua/informaciya_pro_zaklad/  

КЗ Сумський ОІППО 

http://soippo.edu.ua/

18. Тернопільська область 

http://nmcpssr.blogspot.com/  

https://tokippo-psychological-help.blogspot.com/

19. Харківська область

https://edu-post-diploma.kharkov.ua/?page_id=9458 https://edu-post-diploma.kharkov.ua/?page_id=9458 (мережаFacedook)

20. Херсонська область 

http://psyslujba.ucoz.ua/?fbclid=IwAR1pHc0Y7i9xsKcbatSGW_Dwv7HOqMSwo1SVyTJvOOCrsK5dgcSEeStkhoE

http://psyslujba.ucoz.ua/forum/2-4-1

21. Хмельницька область

https://sites.google.com/site/hmelnocppsr/%D0%BD%D0%B0-%D0%B4%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B3%D1%83-%D1%84%D0%B0%D1%85%D1%96%D0%B2%D1%86%D1%8F%D0%BC-%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D1%97-%D1%81%D0%BB%D1%83%D0%B6%D0%B1%D0%B8 /на-допомогу-фахівцям-психологічної- служби

22. Черкаська область 

https://choippo.edu.ua/?page_id=90

https://www.facebook.com/groups/1310246369325912/?ref=share  (мережаFacedook)

23. Чернігівська область 

https://choippo.edu.ua/?page_id=90

https://www.facebook.com/groups/659729744226722/?ref=share   (мережаFacedook)

24. Чернівецька область 

https://www.facebook.com/groups/659729744226722/?ref=share  

25. м. Київ

НМЦ практичноїпсихології і соціальноїроботиІнститутупіслядипломноїосвітиКиївськогоуніверситетуімені

https://pp.ippo.kubg.edu.ua/  

https://www.facebook.com/groups/124176988169440 (мережаFacedook)

https://t.me/%2B6r8_saa8QK1lNTky група підтримки у телеграмі

26. ДНУ «ІМЗО» https://imzo.gov.ua/psyholohichnyj-suprovid-ta-sotsialno-pedahohichna-robota/materialy-dlia-vykorystannia-v-roboti-pid-chas-voiennykh-diy/  

27. Українськийнауково-методичний центр практичноїпсихології і соціальноїроботи НАПН

Україниhttps: https://psyua.com.ua/  

https://www.facebook.com/UNMCPPSR (мережаFacedook)

 

 

 

 

Коментарі 0

Ви не увійшли в систему! Вхід
ХАРЧУВАННЯ
ІНФОРМАЦІЯ ПРО НАДХОДЖЕННЯ І ВИКОРИСТАННЯ ПУБЛІЧНИХ КОШТІВ
Фінансові звіти
Бухгалтерія
Державні закупівлі
ПРОЗОРІСТЬ ТА ІНФОРМАЦІЙНА ВІДКРИТІСТЬ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
Статут закладу освіти
Ліцензії на провадження освітньої діяльності
Структура та органи управління закладом освіти
Кадровий склад закладу освіти згідно з ліцензійними умовами
Освітні програми, що реалізуються в закладі
Територія обслуговування, закріплена за закладом освіти його засновником
Фактична кількість учнів закладу
Мова освітнього процесу
Наявність вакантних посад
Матеріально технічне забезпечення закладу
Річний звіт про діяльність закладу
Умови доступності закладу для навчання осіб з особливими освітніми потребами
Інформація про надходження й використання публічних коштів
Правила прийому до закладу освіти
Результати навчання
РОЗГЛЯД ЗВЕРНЕНЬ ГРОМАДЯН
ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ
Правила поведінки здобувачів освіти
Пам'ятка для учителів
Правила для батьків

Авторизація

Погода
Загальні новини