Конспект уроку на тему: "Володимир Зенонович Гжицький. Автобіографічний роман-трилогія «Ніч і день». "
10.01.2018 Administrator Категорія: Із досвіду роботи
Тема. Література рідного краю 11кл. Володимир Зенонович Гжицький. Автобіографічний роман-трилогія «Ніч і день».
Мета: ознайомити учнів із творчістю письменника, уродженця Тернопільщини, розвивати інтерес до його спадщини, допомогти їм усвідомити проблеми, порушені у романі; формувати вміння аналізувати твір, висловлювати свою думку; працювати у групах; виховувати повагу до видатних людей нашого краю.
Обладнання: портрет письменника, проектор, свічка, твори В. Гжицького.
Тип уроку: урок-презентація.
Перебіг уроку.
На дошці написані слова:
Я хотів би бути чесним письменником, і нехай мене судять як такого.
Е. Хемінгуей.
Роман-трилогія «Ніч і день» є книгою особистого болю письменника – прологом до великої Книги Болю нашого народу, яку ще буде написано.
Роман Лубківський.
На стіні висить портрет, запалена свічка. Діти сидять групами.
ІІ. Емоційне налаштування на урок.
Вчитель.
Сьогодні ми поведемо розмову про складний і трагічний період в історії нашої держави. Це період репресій, переслідувань. Це час утисків літературних талантів, кричущої несправедливості. Це тисячі людей з покаліченою сталінським режимом долею. Серед цих людей було дуже багато і наших земляків.
Ми побували з вами на екскурсії у Тернопільському музеї політв’язнів та репресованих. Що найбільше вразило вас під час розповіді екскурсовода?
Які експонати ви запам’ятали? Чому?
Як, на вашу думку, жилося людям у той період, про який розповідають експонати музею? Кому було найтяжче?
Усний домашній міні-твір «Мої роздуми у музеї».
Ми ознайомилися із складним життям передової молоді в умовах беззаконня, політичного цинізму, злочину перед мільйонами людей.
Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.
Вчитель.
1. У музеї політв’язнів та репресованих ми бачили багато матеріалів про трагічну долю нашого Тернопільського письменника В. Гжицького. Отож, сьогодні на уроці ми дізнаємося більш детальні відомості з біографії письменника і ознайомимося з його автобіографічним твором «Ніч і день».
2. Обговорення епіграфів уроку.
Протягом уроку пропоную вам подумати над питанням: «Чи актуальний цей твір сьогодні, на початку XXIст.?»
ІІІ. Усвідомлення навчального матеріалу.
Робота в групах.
(біографи, історики, дослідники, літературознавці, психологи.)
1. Група «Біографи»
Короткі відомості із біографії письменника.
Проектор висвітлює назви творів, які написав письменник.
2. Група «Історики»: достовірні факти про епоху, час, місце, де відбуваються події, відображені у творі.
3. Група «Літературознавці»:
- Що таке автобіографічний роман?
- Що таке роман-трилогія?
- Побудова роману.
4. Група «Дослідники».
Доведіть, що роман «Ніч і день» Гжицького є яскравим виявом письменницької честі і сумління.
5. Група «Психологи».
- Що об’єднало Гаєвського і Варю?
- Які почуття переповнювали Гаєвського і Криворука при зустрічі «двох земляків у далекій закутині»?
- Як склалася доля Павла Голубенка?
- Якими були відвідини України Гаєвським?
IV. Систематизація і узагальнення вивченого.
Вчитель.
Отже, побувавши у музеї політв’язнів та репресованих, прочитавши автобіографічний роман, ми дізналися про складну долю письменника, який понад усе любив свою Україну, жив заради неї, трудився і віддав своє життя заради майбутнього нашої держави. Люди в такій екстремальній ситуації перебували на межі між життям і смертю. Я пропоную скласти сенкан до слів перша і друга група «життя», третя і четверта «смерть».
Чи варто зараз вивчати такі твори?
V. Рефлексія.
Метод «Прес».
- Я вважаю, що…
- Тому що…
- Отже…
Вчитель.
Вклонімося синові своєму, володареві слова і пера.
Крізь біль і радість, роздуми і втому
Любов його безсмертна проросла.
Проходять роки, одне покоління змінюється іншим, але ніколи не забуваються народні таланти. Так і наша земля не забуває своїх синів і дочок. А сини в свою чергу повертаються рано чи пізно.
VI. Оцінювання.
Коментарі 0