Конспект уроку на тему: Література рідного краю. Українські народні пісні в записах Володимира Гнатюка
11.01.2018 Administrator Категорія: Із досвіду роботи
Тема: Література рідного краю. Українські народні пісні в записах Володимира Гнатюка
Мета: познайомити учнів із геніальним земляком ― етнографом, його творчим доробком, розвивати навички виразного читання, дослідницько- пошукової роботи; виховувати шанобливе ставлення до митців рідного краю, формувати естетичні смаки, любов і повагу до фольклору ― духовної спадщини нашого народу.
Тип уроку: урок-екскурсія (формування комунікативної компетенції).
Засоби навчання: таблиці, стендовий матеріал, експонати музею, аудіозаписи, фрагмент кінофільму “Тіні забутих предків ”.
Перебіг уроку
- Організаційний етап.
- Установчо-мотиваційний етап.
- Повідомлення теми і мети уроку.
- Мотивація навчальної діяльності.
Вступне слово вчителя
Великий та шляхетний вплив має на людину музей. Тут вона розширює свій кругозір та пізнання.
Сьогодні у нас урок літератури рідного краю і проведемо ми його у творчій лабораторії нашого педагогічного університету у музей В. Гнатюка. Ви прослухали розповідь екскурсовода, побачили багато експонатів, які студенти привезли з етнографічних експедицій. Ознайомилися з фотографіями та виданнями збірок фольклориста Володимира Гнатюка. Побачили рукописи митця і зрозуміли, що збирати фольклор ― то справа тяжка та клопітка. Для цього потрібна велика сила духу та натхнення, терпіння, наполегливість. Зрозуміли, що серед видатних учених, уродженців Тернопільщини, чільне місце належить Володимирові Михайловичу Гнатюкові. Феномен цієї людини можна зрозуміти лише тоді, коли безпосередньо звернемось до тої багатої спадщини, яку він залишив, проаналізуємо різні напрямки громадської діяльності. Усе багатство й розмаїття праць Володимира Гнатюка й досі, на жаль, не вивчено. Сьогодні нам випадає нагода осягнути створений ним золотий фонд не лише української, а й світової етнології.
Інтерактивна вправа “Мікрофон”
Що цікавого ви дізналися про Володимира Гнатюка? (народився у селі Велеснів, у бідній багатодітній сім’ї. Коли йому було п’ять років, то уже починав читати, дивував дорослих феноменальною пам’яттю, раз почуту пісню чи казку міг слово в слово повторити навіть через кілька місяців).
Скільки років було Гнатюку, коли він упорядкував свою рукописну збірку? (йому було сімнадцять років і вона вміщувала понад 500 мелодій, а коли йому було десять років, то він знав близько ста фольклорних творів).
Який обсяг фольклорних збірників? (6-1000 сторінок).
Чим уславився?
Володимир Михайлович досліджував майже всі жанри: казки, легенди, перекази, пісні, прислів’я, звичаї. Сьогодні ми будемо знайомитися з піснями, які записав етнограф (Упродовж 1945-1907рр. Гнатюк видав три томи “Коломийок”, 1909 ― “Гаївки”, 1914 ― “Колядки” і щедрівки).
Ви отримали випереджувальне завдання: познайомитися із спадщиною нашого земляка, знайти і роздрукувати пісні, які збирав етнограф.
На попередніх уроках ми з вами вже вивчали коломийки. Сьогодні знову повернемося до цієї теми, але вже будемо знайомитися з тими творами, які збирав В. Гнатюк на Тернопільщині та у Карпатах.
Визначити тематику коломийок дуже важко, тому, що, як сказав І.Франко, вони “перекочуються і мерехтять, наче перли розсипаного намиста”, і тільки “зведені докупи в систему, вони складаються на широкий образ нашого сучасного народного життя, безмірно багатий деталями й кольорами, де бачимо сльози й радощі, і спочивки, турботи і забави, серйозні мислі…, його традиції й вірування…”
Виразне ланцюжкове читання коломийок, які ми роздрукували заздалегідь. (Учні читають коломийки різних тематичних груп).
Прослуховування аудіозапису коломийок
(Фрагмент кінофільму “Тіні забутих предків”. Коломийки у виконанні Івана Миколайчука).
Чи сподобалися вам коломийки? Чому?
Що ви відчули?
Про що українці складали коломийки?
Які негативні явища, риси характеру, вчинки людей висміюються в коломийках?
Чи мають вони сталий зміст?
Чи залежить зміст коломийки від уподобань співака та обставин виконання?
Отже, можна зробити короткий підсумок, що коломийки ― це “перли розсипаного мистецтва”, які намагався зібрати докупи наш земляк . Щоб вони не розгубилися і не забулися, а ще довго жили у пам'яті наших поколінь.
Наступним нашим етапом уроку буде знайомство з колядками і гаївками.
Пригадайте, що таке колядки, гаївки.
Прослуховування аудіозапису колядок, гаївок.
Чим відрізняються колядки від гаївок?
Які художні засоби використовуються у цих піснях (епітети, порівняння, гіперболи, анафори та рефренти), яка їхня роль?
У чому, на ваш погляд, виявляється патріотизм пісень зимового циклу?
Які звертання використовують у колядках?
Коли виконували гаївки?
Про що йшлося у гаївках?
Ці твори – це шедеври, які чи не найповніше характеризують нашу ментальність, показують душу народу. Ми ніби розбудили нашу генетичну та історичну пам'ять через глибоке осмислення народнопісенної спадщини, щоб шанувати і плекати у собі ці твори – вечірню і світанкову зірницю, бо фольклор – душа народу.
- Підсумки. Оцінювання
Клоуз-тест.
Доповніть речення
- На сьогоднішньому уроці ми дізналися про …
- Мені запам’яталися коломийки …
- Патріотизм колядок виявляється …
- У колядках вживаються епітети, порівняння …
- Часто в колядках згадується про …
- Фольклористика …(наука про фольклор).
- Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
Богдан Лепкий. Зібрати відомості про видатного земляка. Прочитати “Цвіт щастя”
Підготувала
вчитель української мови та літератури
Петриця Л.П.
Коментарі 0